Persoonlijk verhaal Anita Jansen
Geplaatst: 4 juli

< Terug naar overzicht

Tijdens de coronaperiode heeft Anita Jansen afscheid genomen van haar oom Gerrit Vrolijks. Anita schreef hierover een tekst waarin ze haar verhaal en ervaring deelt.

 

Eerdere ervaring

 

Afscheid nemen is niet mijn ding; ik wil eigenlijk graag iedereen houden die ik lief heb, maar helaas. Tijdens deze ongrijpbare Coronaperiode is ook ons een familielid ontvallen. Geen Corona, maar wel afscheid nemen tijdens deze nare, drukke periode met beperkende maatregelen.Wij hebben in het verleden goede ervaringen met Schrijen opgedaan voor zowel een groot opgezet afscheid alsook voor een wat intiemere bijeenkomst. Voor ons was het dan ook helemaal geen vraag: welke begrafenisondernemer gaat het afscheid regelen? Schrijen dus.

 

Persoonlijk afscheid

 

Wij werden netjes telefonisch te woord gestaan. De coronaregels werden in het kort uitgelegd en wij werden uitgenodigd om in Cuijk of Boxmeer samen het afscheid te bespreken en vorm te geven. Samen tijdens een persoonlijk gesprek de zaken op een rijtje zetten, mogelijkheden bekijken, vragen stellen. Wel van tevoren de handen desinfecteren aan de voordeur en de 1,5 meter afstand in acht nemende, geen koffie, zoals gebruikelijk, maar verder wel zoals wij dat prettig vinden, een behandeling met een menselijke maat.

 

Fijne begeleiding

 

Het is voor de begrafenisonderneming een drukke periode, dat mag duidelijk zijn. Maar tijdens het regelen van een voor ons belangrijk afscheid, was dit niet te merken. Het plannen van het afscheid verliep snel en soepel. Zelfs de dag van de crematie was snel geregeld.

 

Het was voor ons moeilijk in te schatten hoeveel tijd wij, met een klein groepje van 6 mensen nodig hadden. Maar ook dat was rap opgelost. De afspraak was vanaf 12.30 uur en de eindtijd mocht wij zelf bepalen. We kregen een fijne, eigen ruimte met de overledene, een muziekje op de achtergrond, mooie bloemenbeelden op de beeldschermen, het gaf direct een rustig gevoel.

 

Ik hoor ook veel andere berichten over het bespreken van een afscheid via een beeldscherm. Het is mogelijk, maar het persoonlijke overleg vind ik toch wel heel prettig. Dat het werkelijk afscheid nemen alle tijd in beslag mag nemen is, zeker in deze tijd, heel belangrijk.

Laat staan het telefoontje van de begrafenisondernemer na een dag of twee: hoe gaat ’t ermee?
Wil je het nog menselijker hebben?

 

Anita Jansen