Hans Basten van Schrijen afscheid en herinnering over zijn werk als grafisch vormgever
Wanneer er iemand overlijdt moet er midden in het verdriet behoorlijk wat geregeld worden, en ook nog eens in een paar dagen. Vaak voelt dit enorm onwerkelijk aan. Hoe fijn is het wanneer er in alle vertrouwen iemand voor je is waar je alles bij kwijt kunt. Jouw wensen, jouw zorgen, jouw ideeën. Dat kan allemaal bij Schrijen afscheid en herinnering, van de dienst tot het crematorium tot het herinneringskaartje.
We spreken met Hans Basten die al meer dan vijftien jaar voor Schrijen afscheid en herinnering de vormgeving verzorgt. Van reclame-uitingen op televisie tot rouwbrieven. Van het meedenken over evenementen tot de condoleancekaart. Van oudsher noemde men herinneringskaartjes bidprentjes, deze werden onder de katholieken gebruikt als oproep tot gebed voor de ziel van de overledene. Tegenwoordig zijn deze persoonlijke kaartjes vooral om de herinnering levendig te houden.
Bidprentjes ontwerpen
“Ik werk al ruim veertig jaar in het ‘drukwerk’, waarvan de jaren voorafgaand aan Schrijen afscheid en herinnering op de marketingafdeling van een grote supermarkt. Dat was op den duur zonder enige uitdaging. Dan ontwierp ik de advertentie voor de sperziebonen die in de aanbieding waren, logo erbij en klaar. Aan het einde was dat echt emotieloos fabriekswerk geworden. Dan is dit wel even een ander uiterste. Herinneringskaartjes zijn vol emotie, altijd anders en super persoonlijk.”
Schrijen afscheid en herinnering heeft een eigen drukkerij en met Hans een eigen vormgever in huis die snel kan schakelen waardoor families daar in ieder geval geen zorgen over hoeven te hebben. Bianca Schrijen: “Hans is fantastisch. Hij is er ook op zondag als dat nodig is. Hij is flexibel en kan ontzettend goed luisteren. Hij schiet gelukkig ook nooit in de stress. Soms staan wij met vier man om hem heen en we willen allemaal vandaag iets aan een familie kunnen laten zien. Dan gaat hij gewoon aan de slag, in alle rust en met alle aandacht. Bewonderingswaardig.”
Drukgeschiedenis
“Het zal wel aan de leeftijd liggen dat ik me niet zo snel druk maak”, vervolgt Hans. “En ik denk ook een stukje ervaring en dan met name wat ik allemaal al voorbij heb zien komen in de geschiedenis van print. Toen ik begon bij Jansen Pers in Gennep hadden ze nog een proefbankje met letters. Daar werden de foto’s nog door een ontwikkelbad gehaald. De koppenzetters zaten letterlijk en figuurlijk kilometers te maken door de koppen te knippen en te plakken. Bizar hoe dat allemaal is gedigitaliseerd door de jaren heen. Ja, nu is het ook nog knippen en plakken, maar dan met je muis of touchscreen. Ik heb altijd iets met vormgeving en met letters gehad en dat zal ook nooit veranderen. De wereld wordt door de digitalisering steeds vluchtiger. Maar geloof me, na vijftien jaar in de uitvaartzorg te mogen werken: het allerbelangrijkste in het leven is het maken van herinneringen.”
Door zijn vak heeft Hans al ontelbaar veel kaartjes mogen ontwerpen. De bidprentjes zoals wij die kennen is echt iets van onder de rivieren waar carnaval wordt gevierd. Boven in Nederland worden dan weer rouwbrieven met de dikke zwarte rand gebruikt. Hans heeft bij Schrijen afscheid en herinnering alle middelen in huis om de diverse soorten, maten en variaties te kunnen drukken en snijden. Met Hans kan men rustig bespreken en bekijken wat hen aanspreekt. Zodat hetgeen je kiest ook een mooie blijvende herinnering blijft.
Eerlijk is het mooist
“Het is voor nabestaanden vaak lastig een passende foto en tekst te vinden voor de rouwbrief en het herinneringskaartje. Het mooiste is een tekst die puur is. Als het maar eerlijk is, zeg ik altijd. Dat is het mooist en raakt het meest. Was iemand hartstikke koppig of eigenwijs? Zet dat vooral op het kaartje. Puur en oprecht is altijd het mooist.”
“Iedereen in ons team heeft een belangrijke plek”, besluit Bianca. “De diversiteit, flexibiliteit en loyaliteit die Hans heeft naar ons en naar de uitvaartbranche is echt fijn. Hij is creatief, zo maakt hij iedere maand ook een illustratie voor een vakblad in de uitvaartzorg, en hij staat dichtbij de mensen. Iedere uiting die hij maakt, of het nu een advertentie is of een herinneringskaartje; er zit gevoel en beleving in. En dat zie je.”